fbpx

11 okt Eetbaar onkruid!

Ook zo’n last van dat hardnekkige onkruid in je mooie tuin.
Eet het op!!!
Wist je dat je veel soorten kunt eten en ze super gezond zijn! 
Lekker door je salade of stamppot…

Paardenbloemen 
Het is in het begin even wennen aan de smaak en misschien ook aan de gedachte, maar de paardenbloem is heel geschikt om bijvoorbeeld in je salade te gebruiken.
Een paardenbloem zit boordevol kalium, heeft een gunstige werking op de spijsvertering en werkt vocht afdrijvend.
Tip: gebruik de jonge blaadjes, deze zijn wat zachter van smaak. Oudere blaadjes hebben een sterkere en bittere smaak.

Zevenblad
Zevenblad komt in veel tuinen voor.
Het is een hardnekkig onkruid met hele sterke wortelstokken.
Een klein stukje wat achtergebleven is in de grond, zorgt al snel voor een nieuwe plant.
Zevenblad bevat vitamine A en C en is daarnaast rijk aan kalium, calcium en magnesium.
Naast dat het erg gezond is, is zevenblad ook nog eens erg lekker in je salade of stamppot!

Brandnetel
Voor de meeste mensen het bekendste onkruid.
De plant groeit erg snel en het verwijderen is helaas niet zo gemakkelijk omdat het prikt en jeuk geeft.
Toch is het goed eetbaar! Het bevat hoge concentraties ijzer en vitamine C.
Je kunt het gebruiken in de thee, in de soep of in een salade.
Het is belangrijk dat het brandnetelblad en de stengels/wortels voor gebruik verwarmd worden.
Hierdoor worden de gifstoffen onschadelijk gemaakt en zijn eventuele stekels en haren zacht en soepel geworden.
Tip: gebruik handschoenen tijdens het plukken .

Melganzenvoet
Melganzenvoet zit boordevol vitamine A en C, calcium, magnesium en het heeft daarnaast een hoog caroteengehalte.
Het blad bevat echter ook hoge concentraties oxaalzuur, dus eet er niet te veel van.
Je kunt de smaak vergelijken met die van spinazie (het behoort tot dezelfde plantenfamilie).
Van het meel van de zaden kun je zelfs brood bakken.

Weegbree
Weegbree staat vooral bekend als geneesmiddel bij het steken van de brandnetel of insectenbeten.
Weegbree is daarnaast erg gezond.
Het bevat veel vezels en vitamines zoals vitamine A, C en K en daarnaast de mineralen kalium, calcium en magnesium.
Je kunt de plant koken zoals spinazie maar is ook erg goed rauw te eten.
Je kunt het bijvoorbeeld als vervanger van sla/spinazie gebruiken in een salade (of toevoegen als je niet zo’n grote hoeveelheid hebt).

Eet smakelijk…. 🙂

 

<<< lees meer recepten en tips!