Welke sportdrank kies jij? | FOOD&YOU mei 2017

17 mei Welke sportdrank heb jij nodig?

Welke sportdrank drink jij?
De gemiddelde vochtbehoefte voor een volwassen persoon ligt tussen de 1,5 en 2 liter per dag.
Voor sporters kan dit afwijken, er wordt wel 2 tot 4 liter per dag geadviseerd afhankelijk van de sport die je beoefent.

Prestatieverlies als je niet genoeg drinkt!
Het drinken van voldoende vocht is belangrijk om prestatieverlies als gevolg van vochtverlies te voorkomen.
Bij iedere inspanning van 1 uur of langer is aanvulling van vocht noodzakelijk.
Drink ongeveer 150 ml vocht per kwartier (!) bij matig intensieve inspanningen en 250 ml vocht per kwartier bij intensieve inspanning.

Te laat als je dorst hebt!
Dorst treedt pas op bij verlies aan vocht van 2% van het eigen lichaamsgewicht en ben je eigenlijk al te laat met het op peil houden van het vocht in je lichaam en kan het de sportprestatie negatief beïnvloeden.
Begin dus op tijd met drinken, je zal merken dat je veel lekkerder traint!

Wel of geen sportdrank?
In principe heb je geen speciale sportdrank nodig bij een inspanning korter dan 1 uur.
Ga je langer sporter, dan kan een sportdrank een ideale uitkomst bieden om je vocht aan te vullen en je energie op peil te houden zodat je het maximale uit je training kan halen.

Welke sportdrank kies je?
Als je voor een sportdrank kiest, zijn er drie keuzemogelijkheden: een hypotone, isotone en hypertone sportdrank.
Het verschil zit hem in de verhouding van water, koolhydraten, zouten en vitamines.
Deze voedingsstoffen zijn belangrijk omdat die het vocht in je lichaam aanvullen en vasthouden.
Water bevat deze stoffen niet, dus plas je dat extra vocht sneller uit.

Hypotone sportdrank (0-60 gram koolhydraten per liter)
Ideaal om vóór of tijdens een training te gebruiken als je niet langer dan 1-1,5 uur traint.
Voor de meeste sporters volstaat water prima tijdens een korte training.
Een hypotone drank heeft een relatief lage osmotische waarde, dat betekent dat het drankje per 100 ml minder deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat dan de eigen vochten van het lichaam. Doordat de sportdrank meer verdund is, wordt hij snel opgenomen in het lichaam.
Gemiddeld bevat een hypotone drank maximaal 6 gram koolhydraten per 100 gram vocht.
Hypotone drankjes zijn bijvoorbeeld Vitaminwater of sportwater en hebben het voornaamste doel om het vocht weer op peil te brengen.

Isotone sportdrank (60-80 gram koolhydraten per liter)
Deze sportdrank is geschikt voor de aanvulling van koolhydraten voor en tijdens inspanning.
Perfect als je langer dan 1-1 ½ uur traint en tijdens de training koolhydraten moet aanvullen om je energie op peil te houden.
Je kunt deze vorm van sportdrank het beste voor of tijdens de inspanning gebruiken.
De functie is het aanvullen van vocht én energie.
Een isotone drank heeft dezelfde osmotische waarde als het lichaamsvocht, wat betekent dat een isotoon drankje ongeveer hetzelfde aantal deeltjes bevat per 100 ml als het lichaamsvocht en daardoor even snel of sneller wordt opgenomen dan water.
De meeste isotone drankjes bevatten tussen de 6 en 8 gram koolhydraten per 100 gram vocht.
In principe vormen isotone dranken het ideale compromis tussen het weer aanvullen van vocht en energie.
Isotone drankjes zijn bijvoorbeeld AA Isotone, Aquarius, Extran dorstlesser en Isostar.

Hypertone sportdrank (meer dan 80 gram koolhydraten per liter)
Een perfecte drank voor de aanvulling van koolhydraten na de inspanning.
Met dit drankje herstel je je energievoorraden als je een flinke training achter de rug hebt.
Toch zijn ze minder geschikt om tijdens een intensieve duurinspanning te gebruiken doordat deze vorm sportdrank lastiger worden opgenomen door het lichaam en je klachten kan krijgen tijdens de training. Gebruik hem dus ná een geleverde inspanning.
Een hypertone drank heeft een hogere osmotische waarde dan het lichaamsvocht aangezien een hypertoon drankje per 100 ml meer deeltjes bevat – dat wil zeggen, geconcentreerder is. Daardoor wordt het sportdrankje langzamer opgenomen dan water.
Een hypertone drank bevat doorgaans meer dan 8 gram koolhydraten per 100 gram vocht.
Hypertone drankjes zijn: Carbo Power, AA high energy, AA multi-nine, Dextro energie, maar ook frisdranken zoals cola, Fanta en vruchtensappen vallen hieronder.

Goed testen wat voor jou de oplossing is!
Sportdrankjes zijn een goede keuze als je langdurig en intensief aan het sporten bent.
De Isotone sportdrank en de hypotone sportdrank worden in het algemeen het meest aangeraden.
Goed testen wat voor jou de ideale oplossing is!

 

Wil jij ook betere trainingsresultaten?
Wil je weten hoe jij het beste kan drinken tijdens je training zodat je meer energie hebt en nog beter kan herstellen?
Ik help je graag jouw trainingsresultaten te verbeteren met een compleet sportvoedingsadvies!
Mail me voor meer informatie: kim@foodandyou.nl

Groetjes en tot ziens!
Kim Noten

Kim Noten | FOOD&YOU

Bronnen:
Alles over sport en voeding, Voedingscentrum
www.fit.nl

 

<<< lees meer recepten en tips!